Dietetyk Warszawa, odchudzanie Warszawa

RSS Feed Youtube Facebook Instagram

poniedziałek, 19 sierpnia 2013

Ogóki kwaszone (małosolne)

Zakwaszanie jest jedną z najstarszych metod utrwalania żywności. Polega ono na fermentacji tzn. produkcji kwasu mlekowego przez szczepy bakterii fermentacji mlekowej. Kwas mlekowy oraz inne substancje powstałe na drodze fermentacji hamują rozwój drobnoustrojów oraz wpływają na cechy smakowo-zapachowe ukwaszonego produktu. Kiszenie zwiększa wartość odżywczą produktu, gdyż stabilizuje witaminę C oraz beta-karoten, a bakterie probiotyczne wytwarzają dodatkowo witaminy B2 i PP oraz acetylocholina. Ponadto kiszenie zwiększa przyswajanie składników odżywczych, gdyż poprawia strawność i usuwa z surowca składniki antyodżywcze takie jak cyjanki, hemaglutyniny i substancje gazotwórcze. Kiszone ogórki należą do żywności probiotycznej. Wraz z nimi dostarczamy do organizmu prozdrowotne bakterie kwasu mlekowego, które hamują rozwój bakterii patogennych w jelitach oraz regulują procesy trawienia. 


dieta przez internet



Trudność (1-4): 1
Czas przygotowania: ok. 1 h

Składniki:
ogórki-2 kg 
łodygi kopru-kilka szt.
lub nasiona kopru-1/2 łyżki
czosnek-5 ząbków
sól-3-4 łyżki
listek laurowy-1 szt.
liście winorgon-kilka szt.
pieprz w ziarnach-kilka szt.
chrzan-mały kawałek

Sposób przygotowania:
1. Ogórki umyj i namocz na ok. 0,5-1 h. Następnie opłucz.
2. Zagotuj 1 l wody (ok. 4 szklanki) z solą, pieprzem i liściem laurowym. Pozostaw do ostudzenia.
3. Ogórki ułóż ścisło w kamiennym garnku lub dużych słojach przekładając je pokrojonym czosnkiem, umytymi liśćmi winogron i łodygami kopru oraz chrzanem.
3. Zalej ogórki wodą (ok. 4 szklanki) z listkiem laurowym i rozpuszczoną solą (najlepiej, aby woda była z kranu, gdyż twarda woda zapobiega mięknięciu ogórków) i lekko przyciśnij. Przykryj pokrywką i odstaw w chłodne miejsce (optymalna temperatura to 15-18 C) lub wstaw do lodówki. Ważne, aby temperatura nie przekraczała 20 C, gdyż sprzyja to rozwojowi pleśni i grzybów. 
4. Po kilku dniach ogórki są gotowe do spożycia. Ukwaszone ogórki należy przechowywać w lodówce. 

Wartość odżywcza 1 szt. (100 g):
energetyczność-11 kcal
białko-1  g
tłuszcz- 0,1 g
węglowodany-1,9 g  w tym:
błonnik-0,5 g

Pora Diety - dieta przez internet

Udostępnij:

piątek, 9 sierpnia 2013

Sałatka z bobu

Kiedy jest gorąco mamy mniejszy apetyt na mączne i mięsne dania. W takie dni najlepiej wybrać na obiad szybką i pożywną sałatkę z bobu. 
Bób jest najstarszą z uprawianych roślin strączkowych. Jego nasiona odnaleziono w ruinach starożytnej Troi. W Chinach uprawiany jest od ponad 5 000 lat. 
Bób może z powodzeniem zastąpić porcję mięsa, gdyż jest bogaty w białko. Nie zawiera za to tłuszczu, dlatego jest wskazany w prewencji i leczeniu miażdżycy i chorób serca. Porcja bobu to 1/3 zalecanej dziennej dawki błonnika, który obniża cholesterol i reguluje poziom cukru we krwi. Bób zawiera również wapń, potas, prowitaminę A, kwas foliowy oraz witaminy z grupy B. Wskazany jest również osobom uprawiającym sport, gdyż stymuluje hormon wzrostu do budowy tkanki mięśniowej.

odchudzanie Wrocław


Trudność (1-4): 1
Czas przygotowania: 15-20 min.

Składniki (2 porcje):
bób-340 g (2 szklanki)
cebula cukrowa-100 g (1 szt.)
pomidory malinowe-300 g (1 szt.)
kukurydza konserwowa-60 g (4 łyżki)
oliwa z oliwek-2 łyżeczki (10 g)
pieprz-szczypta do smaku

Sposób przygotowania:
Opłukany bób gotuj w osolonej wodzie przez ok. 15 min. (najlepiej, kiedy jest lekko twardy, gdyż łatwiej go wtedy obierać), następnie odcedź i odstaw do stygnięcia. Gdy bób będzie jeszcze ciepły, obierz go z łupin. Pokrój pomidora w kostkę i poszatkuj cebulę. Dodaj kukurydzę i oliwę. Wymieszaj wszystkie składniki. Dopraw do smaku pieprzem. 

Wartość odżywcza 1 porcji:
energetyczność-202 kcal
białko-13,6  g
tłuszcz- 6,2 g
węglowodany-34,3 g  w tym:
błonnik-11,9 g

Pora diety - odchudzanie Wrocław

Udostępnij: