Dietetyk Warszawa, odchudzanie Warszawa

RSS Feed Youtube Facebook Instagram

środa, 26 czerwca 2013

Jogurt z czereśniami i chilli


Letnia propozycja na lekkie i pożywne 2 śniadanie, podwieczorek lub śniadanie w biegu.
Jogurt to bardzo dobre i niskotłuszczowe źródło białka. Nie zawiera laktozy, dlatego jest dobrze tolerowane nawet przez osoby z nietolerancją cukru mlecznego. Obecność probiotycznych bakterii wspomaga trawienie. Wybieraj niskotłuszczowe jogurty (1,5-2,0%). Unikaj jogurtów ,,0%", gdyż razem z tłuszczem usunięto z nich również witaminy rozpuszczalne w tłuszczach.
Czereśnie są niskokaloryczne, zawierają witaminy i składniki mineralne m. in. potas obniżający ciśnienie krwi, witaminę A niezbędną dla dobrej kondycji skóry, witaminę C, czyli najsilniejszy przeciwutleniacz dezaktywujący wolne rodniki.
W ostatnim czasie dużo mówi się o kapasicynie-związku nadającym ostry smak papryce. Im jest jej więcej, tym papryka jest bardziej ostra. Kapsaicyna ma działanie przeciwnowotworowe oraz może wpływać na metabolizm tkanki tłuszczowej. Jest wiele badań potwierdzających tą właściwość kapsaicyny m.in. badanie opublikowane w 2013 r w czasopiśmie ,,Obesesity (Silver spring)", które wykazało, że stosowanie kapsaicyny u otyłych myszy ogranicza akumulację komórek tłuszczowych w tkance tłuszczowej wisceralnej, może zmniejszać stany zapalne i zwiększać wrażliwość na insulinę (działanie przewciwcukrzycowe). 
Warto zauważyć, że w krajach w których stosuje się ostre przyprawy w dużych ilościach, problem otyłości jest znacznie mniejszy niż w krajach zachodnich, gdzie potrawy doprawiane są głównie solą i glutaminianem sodu. Oczywiście nie bez znaczenia jest również to, co doprawiamy. Zjedzenie kebaba nie ujdzie na sucho tylko dlatego, że został polany ostrym sosem.
Jeśli przesadzisz z ostrością, nie pij wody, ale mleko, kefir lub jogurt bądź zjedz coś tłustego (np. kromkę chleba z masłem lub oliwą), gdyż kapsaicyna rozpuszcza się w tłuszczach.
Ja zachęcam do eksperymentów z chilli. Zaczynaj od mniejszych ilości, jednocześnie ograniczając dosalanie potraw. Chilli świetnie podkreśla i wydobywa smak słodki, dlatego bardzo dobrze komponuje się z owocami, czekoladą i słodkimi wypiekami. Już wkrótce pojawi się przepis na ,,odchudzone" czekoladowe muffinki z chilli. 

Składniki (1 porcja):
czereśnie lub wiśnie-80 g (1 garść)
jogurt naturalny-150 g (1 opakowanie)
suszona papryczka chilli-szczypta

Sposób przygotowania:
Wydryluj czereśnie, polej jogurtem, posyp chilli i wymieszaj.

Wartość odżywcza:
energetyczność-139 kcal
białko-7,3 g
węglowodany-21,0 g
tłuszcz-3,2 g

dietetyk Ursynów, Mokotów, Wilanów



Pora Diety - dietetyk Ursynów, Mokotów, Wilanów




Udostępnij:

0 komentarze:

Prześlij komentarz