Dietetyk Warszawa, odchudzanie Warszawa

RSS Feed Youtube Facebook Instagram

wtorek, 9 lipca 2013

Owsianka z truskawkami i siemieniem lnianym

Owsianka z owocami to sposób na smaczne, pożywne i zdrowe śniadanie.
Co jest dobrym pomysłem na zdrowy początek dnia?
Wbrew temu co starają się nam wmówić reklamy, ciastka, słodkie płatki, mleczne batony, czy krem czekoladowy nie są dobrym początkiem dnia. Błonnik, czyli węglowodany złożone są w diecie bardzo ważne, jednak dodanie go do składu ciastka nie sprawi, że stanie się ono zdrowe. Ciastko zawsze będzie ciastkiem i nijak nie można zaliczyć go do 1 z 5 zalecanych porcji pełnoziarnistych produktów zbożowych. Podobnie jest z płatkami. Tak, dietetycy zalecają jedzenie płatków, ale płatków zbożowych czyli np. owsianych, pszennych, żytnich, jęczmiennych, ponieważ są bogatym źródłem błonnika rozpuszczalnego w wodzie, który m. in. obniża poziom ,,złego" cholesterolu (LDL) oraz nie powoduje skoków poziomu cukru we krwi, dlatego jest zalecany m. in. w prewencji i leczeniu cukrzycy. Jednocześnie wraz z takimi płatkami nie dostarczamy białego cukru, czyli sacharozy, który powoduje szybki skok poziomu cukru po jego zjedzeniu, a następnie jego spadku, dlatego po słodkiej przekąsce już po 30 minutach jesteśmy znowu głodni. Błonnik reguluję dodatkowo perystaltykę jelit, zaś pęczniejąc w żołądku powoduje dłuższe uczucie sytości. 

Pozytywne działanie na układ pokarmowy ma również siemię lniane, czyli nasiona lnu. Wytwarzany z nich olej lniany jest najbogatszym źródłem kwasów wielonienasyconych z rodziny omega-3, jednak nie każdy przepada za jego gorzkim smakiem. Nasiona lnu zalecane są szczególnie osobom z wysokim cholesterolem, wrzodami żołądka i zapaleniem jelit. Kwasy omega-3 obniżają ,,zły" cholesterol LDL, a podwyższają ,,dobry"-HDL. Ponadto łagodzą stany zapalne. Nasiona lnu zawierają 42% tłuszczu, w tym 70% to wielonienasycone kwasy tłuszczowe, a 18% to kwasy jednonienasycone występujące również np. w oliwie z oliwek. Kilkuletnie badania obejmujące 11 tys. osób po zawale udowodniły, że spożywanie 1 g kwasów tłuszczowych omega-3 redukuje ryzyko zgonu z powodu schorzeń układu sercowo-naczyniowego aż o 30%, a ryzyko nagłej śmierci sercowej-o 45%. Aby zwiększyć przyswajalność składników odżywczych z nasion (nie tylko lnu) należny zalać je wodą i pozostawić na noc. W ten sposób z nasion usuwane są substancje antyodżywcze np. fityniany, i są one lepiej trawione. Ciekawostką jest, że krajach bliskiego wschodu orzechy i nasiona moczy się w wodzie, a w krajach zachodnich spożywa się je głównie w formie prażonej i solonej. Być może dlatego na zachodzie alergie na orzechy są znacznie bardziej powszechne.

Zapraszam na owsiankę!
odchudzanie Warszawa


Trudność (1-4): 1

Czas przygotowania: 5 min.

Składniki (1 porcja):
truskawki-150 g (1 szklanka)
mleko-250 ml (1 szklanka)
płatki owsiane-50 g (5 łyżek)
siemię lniane-10 g (1 łyżka)

Sposób przygotowania:
Zagotuj płatki z mlekiem co jakiś czas mieszając aż owsianka zgęstnieje. Pozostaw do ostygnięcia. Dodaj pokrojone truskawki. Posyp nasionami lnu.

Wartość odżywcza:
energetyczność-398 kcal (bez mleka-270 kcal)
białko-15,9 g
tłuszcz-11,3 g 
węglowodany-66,5 g  w tym,
błonnik-10,5

Pora Diety - odchudzanie Warszawa


Udostępnij:

0 komentarze:

Publikowanie komentarza